FALKEN KLETTERSTEIG

Ausztria, Karintia (Kärnten), Patergassen                   Kép és szöveg: Galli Károly Nehézség: D
Hegység, csúcs, fal:

mapkeszul1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Az ausztriai A2 autópályán Villach-ig (Rábafüzes – Graz – Klagenfurt – Villach) majd Patergassen felé a B88-as úton. Itt a Falkertsee parkoló felé kell fölmenni és a tó alatti parkolóban megállni. Fölgyaloglunk a tóig, balról kerüljük, majd a völgyben fölfelé megyünk tovább a jelzett úton (jobbra látjuk a Falkert déli sziklaletörését ahol a steig vezet). Egy kis hágóba érve ismét jobbra térünk a fal tövéhez vezető ösvényre, ahol a beszállást találjuk.

A túra leírása:
A beszállás fölött, vörösesre színeződött kőzeten meredek bevágásban indulunk fölfelé (C). Egy könnyebb felszökés (B-C) után mindjárt elérjük az út egyik nehéz szakaszát, a tetőáthajlás alá kúszó ferde rámpát (C-D) – itt szokott gyakran problémát okozni a szikla nedvessége. Följebb könnyű terepre érünk (B), majd pár lépés gyaloglást követően meredek, lépcsőzetes sziklákon mászunk tovább, ferdén föl és balra a sziklafalban (B). A füves részek sárosak lehetnek, igyekezzük elkerülni, hogy saras legyen a bakancs talpa. Egy kisebb felszökés (C) után pihenőhely következik (pad, útkönyv). Innen egyre meredekebb és nehezebb a mászás a továbbra is átlósan balra fölfelé vezető falon, ahol meredek réteglépcsők keresztezik az utat. Kitett és meredek forduló következik (C-D), a drót jobbra föl kanyarodik egy szellős kis párkányra. Innen egy balról érkező sziklás hasadék fölé kanyarodunk és tagolt, helyenként földes sziklákon kapaszkodunk fölfelé annak oldalában (B). Az ösvény felső, egyre meredekebb szakaszáról megpillantjuk a bevágás fölött áthúzott kötélhidat, amely mindössze egy alsó és egy felső drótkötélből áll. A híd fölött még fölfelé kapaszkodunk (B), majd következik a kulcshely: egy ugyancsak kilógós ereszkedés és traverz a csaknem lépésmentes, behajló falon (D), ám mindössze egy akasztásról van szó, és már ki is lépünk a hegy lankás oldalára. A csúcs innen pár perc séta és a kilátás miatt mindenképpen megéri.

Lemenet:
A hegy szelíd, füves oldalán kényelmes jelzett ösvény vezet vissza a parkolóhoz.

Megjegyzés:
A Nockberge szelíd domborzatú vidékén nehéz elképzelni, hol is lehet itt a kitett, D nehézségű klettersteig. A Falkertsee partján állva aztán meglátjuk a lankás hegy meredek déli letörését, a beszálláshoz érve és felpillantva pedig már nem lesznek kétségeink, hogy izgalmas mászás vár ránk. A steig nem túl hosszú, de kezdőknek nem ajánlott, eső után pedig főleg az alsó szakasza kifejezetten csúszós, ami jelentősen megnehezíti a mászást. A drót megbízható, kiépített lépések alig vannak.

Mászható időszak:

Saját értékelés: D

bergsteigen.at: D

klettersteig.de: D

Viszonylag rövid, de sportos, kisebb szakaszokon nehéz, itt-ott kitett klettersteig gyakran csúszós kristályos kőzeten. A D szakasz pár méter az út végén. A biztosítás tökéletes, megbízható. Menekülőút nincs.