KAISER-FRANZ-JOSEPH KLETTERSTEIG

Részletes beszámoló
Film

Megközelíthetőség:
Autóval a Hegyeshalom-Bécs-A2 autópálya (Graz)-Semmering-Bruck-Leoben-Eisenerz útvonalon 4-5 óra alatt érhető el, a steig Eisenerz után jobbra, a Leopoldsteiner See fölött indul, amit a parkolótól a táblák szerinti ösvényen érünk el.

A túra leírása:
Utunk egy ugyancsak komolynak tűnő, függőleges, felső szakaszán kissé felénk boltozódó falon indul, amit leginkább akkor érzékelünk, ha másznak a feünk fölött, mert valóban a cipőjük talpát szemlélhetjük fölpillantva, úgy harminc méterrel magasabban. A beszállás nem a legnehezebb (C), de kissé följebb kapaszkodva a ferde repedés mentén hamarosan kisebb áthajlást kell leküzdeni (D), majd egy ferdén emelkedő párkányon, vascövekek és természetes lépések mentén kapaszkodunk tovább (C-D) a következő kisebb, izmos áthajlásig (D). Itt a beszállás felé vezető ösvény fölött mászunk éppen. A kitett szakasz után balra fordulva könnyű mászással érünk ki a kezdőfalból (B).
Gyaloglóterepen közelítjük meg a steig leghosszabb, központi szakaszát, illetve ha elég volt itt még egy jobbra induló ösvényen kiszállhatunk az útból. Ha folytatjuk, hamarosan a „második” beszállásnál leszünk.
Előbb tagolt sziklán kapaszkodunk föl (B), majd jobbra fordulva a látványos Schwalbennest sziklapillér közel függőleges falára kapaszkodunk (B-C). A pilléren főleg vascövekek segítségével mászunk (C), néhány erőteljesebb szakasz leküzdésével (C-D). Az útra jellemző kitettség innen folytatódik. A pillér után újabb felszökések következnek (C), majd könnyebb, de hasonlóan kitett mászással (B-C) pihenő platóra érünk.
Egy jobb kézre eső sziklataraj tövében, meredek, földes-törmelékes terepen mászunk tovább (C), míg lassan a főfal tövébe érünk. Előbb egy balra ferdén fölfelé induló átkötést kell leküzdenünk (B-C), amely egy egyre meredekebb, végül függőlegessé váló és nagyon kitett bevágásba vezet (C, C-D). Újabb platóra érünk (Adlerhorst), érdemes fújni egyet, mert a legkeményebb falszakasz következik.
A függőleges falon vascövekekre lépkedve kissé oldalazva mászunk, (C), majd függőleges felszökés következik (C-D), amely egy, a sziklát kettészelő keskeny, földes párkányra vezet. A szédítő mélység fölött oldalt lépkedve, időnként kissé kilógva (C) jutunk túl ezen a szakaszon, majd újabb erős felszökés következik (C-D). A függőleges mászást egy bevágás fölötti kitett átlépés követi, majd azonmód nekiugorhatunk a következő meredek pillérnek (C-D). Végül egy könnyű párkány (A-B) kivezet a hatalmas, várfal szerű sziklafalból. A rétekig már csak egy kisebb erdőbe rejtett kődarabbal kell megbírkóznunk (C) az útkönyvig.
A gerinc alatti mászásig újabb gyaloglás következik a füves réteken. Aki elkészült az erejével, itt balra fölfelé kisétálhat az útból. Jobbra a lefutó gerinc mellett megtaláljuk az út folytatását.
Meredek, nagyon látványos, de nem túl nehéz mászással indul az út tovább (B-C). Följebb egy jobbra-balra kitett sziklataréj tetején mászunk (C), majd rövid gyaloglóterep következik. Az ezt követő felszökés az utolsó az útban és a fennsík peremére vezet. Maga a mászás nehéz (C-D) és nagy mélység fölött halad. Följutunk a steig végét jelző platóra. Aki még mindig tele van energiával, valamint a kitettség élményével sem telt be, a végpont melletti mély bevágás fölé kifeszített kötélhídon „lebeghet” egyet a Leopoldsteinet-tó panorámája fölött.

Lemenet:
A balra induló jelzett, erdőben, majd a meredek sziklafal fölött kanyargó, helyenként kitett és törmelékes ösvényen visszagyalogolunk a parkolóig.
Jobbra vezet föl az út a csúcsig (1 óra) és nayg körrel le, illetve kb. 20 perc gyaloglás a Rosslochhöhlen-Klettersteig beszállása (D-E).

Megjegyzés:
2005 óta három hosszú, nehéz, látványos klettersteiget építettek Eisenerz környékén: Kaiser-Franc-Joseph klettersteig, Kaiserschild klettersteig, és az Eisenerzer Steig. Az itt tárgyalt steig a leghosszabb, a beszállás megközelítése a legkényelmesebb. Maga az út nehéz, hosszú és kitett, csodálatos panoráma melletti élménymászás, viszont igen hosszú és nagyon kitett, csak jó kondícióval bíró, gyalorlott kletterezőknek ajánlott. A három steig közül technikailag középen helyezhető el (a Kaiserschild a legnehezebb), viszont a mászás jóval hosszabb a másik kettőnél.

Mászható időszak:

Saját értékelés: D
bergsteigen.at: D
klettersteig.de: D

Nagyon látványos, nehéz, hosszú és szinte végig nagyon kitett sportklettersteig, extrém szakaszok nélkül. A kiépítettsége tökéletes. Fő nehézségét hosszúsága adja, ami igen jó erőnlétet kíván meg.