BERTHESGADENER HOCHTRONSTEIG

berhoatnez mapkeszul1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
A1 autópálya Hegyeshalom – Bécs – Salzburg után délnek az A10 autópályá, Grödignél jobra letérnünk Berchtesgaden felé. A kisváros központjában a hídon átkelve jobbra éles szögben vissza, innen az Ettenberg táblákat követve jutunk a parkolóig.
A táblákat és a jelzett utat követve föl előbb a szerpentinező szekérúton, majd erről letérve jobbra föl a meredek erdős hegyoldalon, végig a 466-os utat követve. A réteken az Almhüttéig, innen tábla és jelzés mutatja az utat a beszállásig föl a réteken majd a törmeléklejtőn.

A túra leírása:
Miután beöltöztünk a beszállás előtti kis árnyékos padon, a beszállás fölötti ferde peremen nem túl nehéz mászással (C) vágunk neki az útnak. Gyönyőrű oldott mészkőtáblákon kanyarog a drótkötél (B-C), majd egy tábla arra figyelmeztet, innen kezdődnek a nehézségek. Ám innen semmiféle komolyabb nehézég nem kezdődik mégsem, csak szépen kapaszkodunk föl a jól tagolt sziklákon (Gamsband).
Az első komoyabb megpróbáltatás egy domborúra oldott, szép mészkőfalon kezdődik, amelybe kitett vaskampósoron oldalazunk be (Pfeiler, C), majd meredek felszökés indul (C). A falból kiérve hosszan mászunk egy hasadék mentén (B-C), mígnem egy jobbról érkező széles, törmelékes bevágásba érünk (Genußwandl).
A hasadékon átkelve egy izmos kis felszökéssel (C) egy meredeken emelkedő rámpára érünk (Schluchtrampe), ahol némi tornamutatvánnyal (B-C) jutunk a következő komolyabb falszakaszt bevezető kis áthajláshoz (C-D).
Ezen feljutva egy látványos oldalazás (B) után érünk a látványos fotók készítésére alkalmas függőleges felszökéshez (Fotoquerung, C). Miután mindenki kedvére kipózolta magát a mélység és a gyönyörű háttérpanoráma előtt, másszunk tovább! Kicsit szuszanhatunk a pár lépésre könnyebbre váltó falszakaszon (B), kiváltképp, hogy az út kulcshelye következik!
Kis felszökést követően egy a karizmokat erősen próbára tévő, „kilógós” traverz indul balra (Hanglschuppe, C-D). Az ezt követő lépésnyi platóról meredeken fölfelé kapaszkodunk tovább (D), majd teljesen függőleges falszakasz következik (Rauhe Welt, C-D, egy-két lépés D). Visszapillantva a mélyben a fal alatti törmeléklejtőt pillanthatjuk meg a lábunk alatt. Erőteljes mozdulatokkal mászunk egy tetőáthajlás alá, ahonnan jobbra kioldalazunk (B). Újabb meredek felszökés következik (Latscheneck, C-D), de ezzel az út nehezén túl is jutottunk.
Ami még hátra van az Ausstiegskamin falszakaszon, az egy meredek falszakasz (B-C), egy húzósabb kémény (C), egy kissé nehéz traverz (B-C), végül a kiszállófalon pár erőteljesebb akasztás (Finale, C), és átlépünk a Hochtron keleti falának peremén. Innen 5-10 perc séta a csúcs.

Lemenet:
A csúcsról előbb a Stöhrhausig (417-es túraút), ahol a Kleines Bier a fél liter! Innen a 466-os jelzett ösvényen lefelé, az elágazásnál balra térünk és a fal alatt vissza az Almhüttéhez, innen a feljöveteli úton le a parkolóig.

Megjegyzés:
Nagyon szép steig, igazi élménymászás gyakorlottaknak. A Rauhe Welt szakasz kemény, függőleges és igen kitett (D). Eső után nem ajánlott, mert a sziklára kent sártól nagyon csúszóssá válnak a reibungos részek. Gyönyörű panoráma nyílik a Hochkönig és a Dachstein felé.

Mászható időszak:

Saját értékelés: D

bergsteigen.at: C-D

klettersteig.de: D

Nehéz modern sportklettersteig egy kitett, impozáns mészkősziklafalon néhány rövidebb, nagyon nehéz (D) szakasszal. A biztosítás és az út vezetése tökéletes. Az egyes elnevezett falszakaszokat táblák jelzik.

1 megjegyzés »

1. [...] Hasonló klettersteig: Schermberg klettersteig – Tassilo Berthesgadener Hochtronsteig [...]