KÖNIGSCHUSSWANDSTEIG

konigatnez konigschwand-map1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Autóval a Hegyeshalom-Bécs-A2 autópálya-S6 autópálya, majd Gloggnitznál lehajtva Payerbach, Prein, innen jobbra Griesleitenhof felé fölkanyarodva 3-4 óra alatt érhető el.
A parkolóból a sárgával jelzett úton indulunk föl, majd átváltunk a zöldre, végül a pirosra. Elhagyunk egy forrást, kiérünk az erdőből és a Neue Seehütte felé vezető Holzknechtsteigen harántoljuk a Prein Wand alatti törmeléklejtőt, mígnem 1360 méteren elérünk a Haidsteig beszállásig. Innen kicsit tovább, majd meredeken föl a törmeléklejtőn, ahol a fal alatt, a szikla fekete csíkozása és tábla jelzi a beszállást (1550 m).

A túra leírása:
A Haidsteig beszállása után továbbhaladva fölfelé hamarosan hatalmas törmeléklejtő közepén találjuk magunkat, amely fölnyúlik egészen a sziklák lábáig. Akár oldalazva, vagy toronyiránt nekivágva, de mindenképp föl kell vergődnünk rajta, bármennyire is kellemetlen a haladás a csúszós, omlós és meredek közegben. Célozzuk a sziklafalnak azon részét, ahol fekete függőleges sávok díszítik – ez a kissé bizarr, temetői hangulatú rész a mászás kiindulópontja.
Elérve kapaszkodjunk föl a fal alatt induló enyhén emelkedő peremre, itt hamarosan megpillantjuk a helyes irányt jelző első piros fölfestést. Ezeket követve mászunk hosszan a peremen föl (UIAA I-II), majd egy bordát megkerülve, némileg kitett fordulón kapaszkodunk tovább (UIAA II). Följebb törmelékes terepre érünk, itt jobbra föl a megdőlt sziklákon (UIAA II), míg el nem érjük a balra, egy nagy, meredek párkányon induló drótkötél végét. Innen jobbra UIAA III- úton fölmászhatunk a Haidsteig Madonnájához, bár ennek semmi értelme.
Az út csaknem harmadát kitevő mászás után megnyugtató érzéssel kapcsolhatunk rá a drótkötélre, elvégre mégis csak klettersteigre jöttünk.
Ezen a párkányon hosszan mászunk fölfelé az időnként lazán fityegő drótra biztosítva (B-C), egy-egy meredekebb lépcsőt leküzdve. Hamarosan elérjük a valódi nehézségeket jelentő fal alját. A 15-20 méteres, odafönt a hasadékba vezető felszökésen abszolút biztonságos a drótkötél vezetése, lépés azonban nem nagyon akad a közel függőleges falon (D-E), amelynek felső, rövid szakasza kissé áthajlik (E). Erősen karból kell dolgozni és bízni a bakancstalp tapadásában. Mikor az első vaskampót elérjük (D), túl vagyunk az első nehézségen.
Innen újabb rámpa vezet fölfelé, egyenesen egy sötét sziklahasadék torkába (B-C). A kötél függőlegesen fölfelé tűnik el a barlangüregben, ám ha közelebb mászunk, odafentről világosság dereng elő (lámpa nem szükséges). A kürtőben pár métert nagy erőkifejtéssel hernyózunk fölfelé (E), a drótkötél laza, a falak pedig csúsznak, valamint hátizsákkal éppen hogy átpréseljük magunkat a szűkületben. Kicsit följebb sziklaperemre érkezünk, innen már jóval könnyebb az út. Szemközt ferde hasadékból árad a fény a barlangba. Átlépve a tátongó üreg fölött, ahol az imént fölmásztunk, pár lépéssel kint vagyunk a barlangból, méghozzá a sziklafal szédítően kitett szélén (C-D). Alattunk százméteres szakadék mélyül. Balra fordulva egy kissé megdöntött táblán mászunk föl (C). Följebb lényegesen könnyebb a terep (B-C). Vár még ránk egy nem túl vészes átlépés egy kisebb hasadékon, illetve fölfelé mászunk akissé meredek, oldott, hasadozott mészkő sziklákon, ahol legfeljebb a drótkötél szokatlan vékonysága okoz itt-ott problémát. Végül fölérünk a sziklatetőre, negyedóra sétára a Preiner Wand csúcskeresztjétől.

Lemenet:
A csúcskereszttől északnak indulva hamarosan a Preinerwandsteig (A-B) kiszállásához jutunk, amelyen visszajutunk a piros útra, majd a parkolóba. Délnek fordulva előbb a Neue Seehüttét érjük el, amely fölött az omladékos Holzknechtsteig indul és visszavezet a Haidsteig beszállásához.

Megjegyzés:
 Csak tapasztalt kletterezőknek ajánljuk, ha akad gyengébb a csapatban, nem árt kötélbiztosításról gondosodni. A barlangban kora nyárig megmaradhat a hó, ezért túl korán ne vágjunk bele a túrába (nem egyszerű visszamászni). Csak biztos, esőmentes időben induljunk el! Lámpa nem szükséges a barlangüregben.

Mászható időszak:

Saját értékelés: E
bergsteigen.at: E
klettersteig.de szerint: D-E

Nagyon látványos helyen vezetett út, amelynek már a megközelítése sem egyszerű (sziklamászás UIAA I-II). Egy kitett, felsőszakaszán kissé visszahajló, 15 m körüli nehéz fal és fölötte egy függőleges, csúszós barlangi szakasz jelenti az E részeket. A steig többi része jellemzően B, C nehézségű.