HTL-STEIG

Ausztria, Alsó-Ausztria (Niederösterreich), Maiersdorf (Kép és szöveg: GALLI KÁROLY) Nehézség: E
htlfokep Hegység, csúcs, fal:

htlatnez htlblutspur-map

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
A leggyorsabb útvonal a Hegyeshalom-Bécs-A2 autópálya, majd Bécsújhelynél (Wiener Neustadt) jobbra a Hohe Wand táblánál kell lekanyarodni, innen táblák jelzik Maiersdorfig. Jobbra a sorompónál (fizetős út!) föl az erős jobbkanyarnál balra eső Sonnenuhr parkolóig.
A parkolótól tovább a földúton, majd jobbra föl a réten, az erdőt elérve jobbra a sziklák alatt a drótkötélig (670 m).

A túra leírása:
A klettersteig pont olyan, mint amilyennek a beszállásnál föltekintve látszik: meredek, kitett, és a drótkötél mellett nem sűrűn találunk egyéb mászósegítséget. A drótig fölkapaszkodni sem egyszerű a kikoptatott sziklán, itt érdemes visszafordulni annak, akinek ez nehézséget okozott. A dupla drótkötélre csatlakozva előbb balra traverzálunk (C), majd megkezdjük a fölmászást az addigra a fejünk fölé került áthajláshoz (D). A falon nem kis ügyességre lesz szükség, hogy lépést találjunk, közvetlenül a kis áthajlás alatt pedig már ne is keressük: itt a bakancstalp tapadása az egyetlen lehetőségünk (2011 óta egy új cövek segíti itt az átjutást!). Bicepszeket bedurrantó feladat az áthajláson való átakasztás (E), ám ha ez megtörtént, megnyugodhatunk, hisz ha bele is esnénk az áthajlásba, összetörni nem fogjuk magunkat a levegőben lógva… ezen a feladaton túljutva hosszú és nehéz mászás vár még ránk, de a legnehezebben túl vagyunk.

megjelentHV másolata_kicsi
Apró kis sziklaplatón állunk, ahonnan jókora függőleges bevágásban vezet tovább a drót. Hosszan mászunk fölfelé hol a bevágásban, hol annak peremén (D). Följebb érve balra egy rövid traverz kivezet a falból.
Pár lépést teszünk csak meg fölfelé könnyebb terepen (B), máris újabb fal emelkedik fölénk (D). A felszökésen túljutva egy a sziklafalból kinövő fenyő gyökerein szusszanhatunk egyet, majd következik egy megdőlt rámpa (C-D), ahol ismét nagyon apró lépésekkel vagy tapadással kell beérnünk. A felső szakasza meredekebbé válik, majd jobbra kikapaszkodunk egy kidomborodó sziklafalra (D), majd ferdén fölfelé mászunk (C-D). E szakasz ugyancsak szellős, bár mire idáig jutunk, ezt megszokhattuk.
Tagolt sziklán mászunk tovább (C), kisebb felszökésekkel (C-D), majd az első, legnehezebb szakasz végét jelző fenyő alatt vár még egy kondisabb felszökés ez szűk résben (D). A fenyő fölött kényelmesen megpihenhetünk, hisz kiértünk az alsó falból.
A HTL második, egyben legkönnyebb szakasza pár lépés gyaloglással kezdődik, majd egy csúszós kéményben kell fölkapaszkodnunk (C). Újabb meredek felszökés következik (C), majd a terep könnyebbre vált. Pár lépés után egy fa mellett kisebb falon mászunk föl (C), fölötte pedig egy izmosabb fellépés tesz próbára (C-D), innen azonban már könnyű a terep (B).
Az ösvény kettéágazik. Ha elég volt, balra egyszerűen kisétálhatunk a Völlerinsteigre, ezen vissza le, vagy föl a fennsíkra; illetve erre találjuk a rövid, de kemény Blutspur klettersteiget (E). Jobbra fordulva a HTL-steig felső szakasza vár ránk.
A mászás előbb könnyű (B-C), majd fokozatosan harántolunk be egy fölénk boltozódó sziklafal alá, míg talpunk alatt megnő a mélység. Látványos traverz indul, ahol gyakran egyáltalán nincs lépés, án a szikla jól tapad: karból lógva, oldalazva lépkedünk a mélység fölött (C-D). A szikla fordulójában jókora lépéssel kapaszkodunk ki ebből a szakaszból (C-D) és beérünk a Skywalk nevű sziklára szerelt kilátóhely alá – innen általában bőséges nézőközönség biztatja a mászókat. Egy kisebb felszökés (C-D), majd bal kézre újabb traverz (vízátfolyások!) következik (D). Ennek végéből már a kiszállófalra érünk. Karból erősen dolgoznunk kell az első métereken (D), és följebb is karizmainkkal és a természetes lépésekkel, fogásokkal boldogulva mászunk tovább (C-D) a fennsíkperemig, ahol az út véget ér.

Lemenet:
Völlerinsteig.

Megjegyzés:
Csak tapasztalt kletterezőknek és biztos időjárási körülmények között ajánlott. A csapatban legyen vezető, aki ha szükséges, kötélbiztosítással tudja segíteni a rászorulót. Nagyon jó erőnlét, mászótechnika és szédülésmentesség szükséges. Kemény talpú mászóbakancs vagy mászócipő javasolt, mert egy puha trekking bakanccsal nehezen fogunk boldogulni a keskeny kis sziklaperemeken, tapadásos lépésekben. Fekvéséből adódóan kiváló idénynyitó út, nem ritkán már márciusban mászható.
2011-ben a steiget átépítették, néhány új cöveket helyeztek el, ami által az E áthajlás kissé biztonságosabb lett, de a steig egésze semmivel nem lett könnyebb!

Mászható időszak:

Saját értékelés: E
bergsteigen.at: E
klettersteig.de: D-E
A legnehezebb klettersteigek egyike. Az E nehézséget csak egyetlen, a beszállás fölött 20 méterrel található rövid áthajlás miatt kapta, jellemzően C-D, D nehézségű. Különösen az első 80 méter nehéz. Szinte végig függőleges, nagyon kitett és a drótkötélen kívül alig van mászósegítség, sokszor a természetes lépésekkel, fogásokkal kell boldogulnunk, ezért a sziklamászó tapasztalat előny. A második, pihenőtől a menekülőútig tartó szakasz könnyebb, míg a felső szakasz (kihagyható) ismét nehezebb, de nagyon izgalmas és látványos.

2 megjegyzés »

1. [...] klettersteig: HTL-steig Reinhard-Schiestl [...]

2. Heló, tavaly áprilisban voltam utoljára, nem tudom, azóta mi a helyzet, sajnos. De érdekel, ha megtudsz valamit, kérlek jelezd! Üdv, Galli Károly