GIUSEPPE OLIVIERI VIA FERRATA

atnezoliv olivieri-map

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Az ausztriai A2 autópályán Willach-ig, majd tovább Lienz, Dobiaccio (Toblach). Innen Cortina d’Ampezzo, majd jobbra a Passo Falzarego felé kanyarodunk, végül erről az útról jobbra letérünk a Dibona ház (Rifugio Dibona) felé vezető erdei útra.
A Dibona ház parkolójából északkeletnek indulunk a Pomedes menedékház (Rifugio Pomedes) felé (2303 m). A ház fölött, kb. 50-100 méter szintkülönbséggel érjük el a beszállást (kb. 2380 méteren).

A túra leírása:
A parkolóból egyhangú gyaloglással jutunk föl a Pomedes házig, majd itt balra fordulunk, elhaladunk a sílift felső állomása mellett és hamarosan a beszállásnál találjuk magunkat. Az út meredeken, de nem túl nehéz mászással indul (B-C) hamarosan egy széles, kitett párkányra érünk, amelyen hosszan traverzálunk a gerincél felé (B). Innen újabb felszökést követően (B) átérünk a hatalmas lefutó gerincél (amelyen a via ferrata halad) túlsó, nyugati oldalára.
Felfelé kezdünk mászni. Több sziklalépcsőt leküzdve (C) végre eljutunk az első komolyabb kihívásig. A keskeny gerinc félelmetesen tornyosul fölénk, a ferrata pedig egyenesen a legmeredekebb keskeny élen halad föl, csaknem függőlegesen. Valójában a mászás alsó szakasza az izgalmas, különösen, hogy a szikla, amelyen lépést kell találnunk, fényesre koptatott (D). Följebb, bár továbbra is meredeken mászunk, könnyebb a terep (C-D).
Kisebb pihenő után rövid, de izmos felszökés következik (D), ráismerhetünk a Sombardier féle Dolomitok könyv címlapjára.
Följebb a gerinc nyugati oldalán traverzálunk (B), majd a gerinc újabb meredek tornya következik (B-C), egy szakaszon C-D). A torony után kitett traverz (C), majd a steig egy szűk bevágásba fordul be, amelynek másik oldalán szellős kilépővel juthatunk ki (C). Innen úja meredeken fölfelé mászunk (B-C), végül egy kisebb bevágást leküzdve (B-C) fönt vagyunk a Punta Anna csúcsán.
Innen továbbindulva a Gianni Aglio úton érhetjük el a Tofana di Mezzo csúcsát, vagy leereszkedünk a Pomedes ház felé.

Lemenet:
A Punta Anna után a Pomedes 3. tornya alatti részben biztosított párkányt (B) követően balra fordulva visszatérhetünk a Pomedes házhoz, majd innen le a Dibona menedékházhoz.

Megjegyzés:
Jelen leírás nem tartalmazza a Tofana di Mezzo megmászását. Ha ezt tervezzük, a Gianni Aglio útnál leírtakkal kiegészítve tervezzük a túrát!
A Dolomitok egyik legnehezebb útjának tartják, bár ez a minősítés kissé túlértékelt. A D minősítést – alapul véve a modern osztrák klettersteigeket – csak néhány rövid szakasz indokolja és a kitettséget sem lehet összehasonlítani mondjuk néhány új tiroli D-s útéval. Kezdőknek azért nem való, és jó kondi is szükséges hozzá, különösen, ha a Punta Anna után nem térünk vissza a Pomedes ház érintésével a Dibona parkolójához, hanem az Aglio úton megmásszuk a Tofana di Mezzót.
A gerincél fokozottan villámcsapás-veszélyes, bizonytalan időjárás mellett ne induljunk el! Szép időben nagy forgalomra számítsunk! Víz nincs az úton, 1-2 liter szükséges!

Mászható időszak:

Saját értékelés: D

bergsteigen.at: -

klettersteig.de: D-E

Helyenként eléggé kitett, jellemzően nehéz, vagy kissé nehéz mászás, a felszökések között traverzekkel, pihenőkkel. Az út izgalmait pár izmos, de rövid felszökés jelenti. A kapaszkodást végig csak a drótkötél segíti, a szikla a nehezebb részeken kimárványosodott, csúszik.