GIANNI AGLIO VIA FERRATA

atnezagl olivieri-map

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Az ausztriai A2 autópályán Willach-ig, majd tovább Lienz, Dobiaccio (Toblach). Innen Cortina d’Ampezzo, majd jobbra a Passo Falzarego felé kanyarodunk, végül erről az útról jobbra letérünk a Dibona ház (Rifugio Dibona) felé vezető erdei útra.
A Dibona ház parkolójából északkeletnek indulunk a Pomedes menedékház (Rifugio Pomedes) felé (2303 m). Innen vagy a Giuseppe Olivieri via ferratán, vagy a Pomedes normál útján érjük el a beszállást.

A túra leírása:
Ha a Punta Anna fölött, végigmászva a Pomedes 3. torony alatti biztosított párkányt, nem kanyarodunk le jobbra, vissza a Rifugio Pomedes felé, hanem a Tofana di Mezzo csúcsát célozzuk meg, tovább haladunk a Cortina felé néző hegyoldalban és hamarosan jókora vaslétrán kell fölmásznunk (B). Rövid gyaloglóterep következik, majd lassan beérünk a Gianni-torony alatti szűk katlanba, amelynek oldalán vezet az ösvény. A leírások szerint tornyot könnyű terepen balról is meg lehet kerülni, ám ennek az útnak a kiágazását nem sikerült megtalálni. Marad tehát az Aglio út, amely az omladékos hágóból meredek, 30 méter körüli felszökéssel indul. Az alsó része kissé nehéz (C), följebb viszont pár méternyi függőleges és simára koptatott szakasz ugyancsak megdolgozza a karizmokat (D). Ezen feljutva balra könnyű mászással feljuthatunk a torony tetejére (ez vakvágány), jobbra pedig a Tofana ablaka (Bus de Tofana) felé indulunk tovább. Pár lépés után hajmeresztő szakadék mélyül a jobb oldalunkon, míg a lábunk alól elfogy az ösvény. Alig cipőorrnyi peremen, majd vascövekeken lépkedünk ki a szakadék fölé. Egyesek szerint a Dolomitok legkitettebb ferrata szakasza, amin járunk. Kétségtelen, hogy a szakadék fala behajlik alattunk, ami fokozza a kitettség érzetét. Végigaraszolgatunk a párkányon, a pontos biztosításra pedig itt különösen figyeljünk, mert egy rossz mozdulatnak szabadesés a jutalma. A traverz másik oldalán fölmászva már barátságosabb a terep és hamarosan a Tofana ablaka fölött mászunk át.
Innen még további 330 méter kapaszkodás vár ránk a csúcsig. Ennek nagyobb része meredek gyaloglás. A félelmetes, feketén csíkozott komor sziklafalak alatt előbb a hófogókerítések acél sodronyai és oszlopai között kell fölmásznunk, helyenként drótkötél segítségével (B), följebb, a fal tövében kissé nehéz biztosított felmászás következik (B-C), majd hosszú és kitett létrák (B-C). Újabb felszökést majd létrát küzdünk le (B-C), majd kiérünk falból a csúcs ellaposodó kupolájára. A Tofana di Mezzo csúcskeresztjéig már csak tereplépcsőket kell leküzdenünk sziklás gyaloglóterepen.

Lemenet:
A legegyszerűbb a csaknem a csúcsra vezető lifttel leereszkedni, de ne feledjük, ez Cortinába visz, így nem tudunk visszajutni a Dibona házhoz (busz nincs, csak stoppal vagy taxival mehetünk vissza a kocsiért). Gyalog az északi gerincen leereszkedve, majd balra fordulva a hatalmas törmelékes lejtőkön jutunk előbb a Giussani menedékházhoz, majd vissza a Dibona házhoz.

Megjegyzés:
Az Aglio út valójában a Tofana di Mezzo megmászásának felső szakasza. Az igazi, ha az Olivieri via ferratán mászunk föl a beszállásáig, de a Pomedes normál útján ez a viszonylag nehéz mászás kikerülhető. A Gianni-toronynál viszont rövid szakaszon hasonló – ha nem komolyabb – nehézségek várnak ránk. A két ferrata összekapcsolása komoly, kondícióigényes, nehéz túra. A Tofana ablakától lefelé is indulhatunk, kihagyva ezzel a csúcsot, bár az itt vezető törmeléklejtő rendkívül meredek és omlós.
Víz nincs az úton, 1-2 liter szükséges!

Mászható időszak:
június-október

Menedékház:
Rifugio Pomedes (2303 m)
Freccia nel Cielo - felső liftállomás a Tofana di Mezzo csúcsán
Rifugio Giussani (2580 m)

Felszerelés:

Saját értékelés: D

bergsteigen.at: -

klettersteig.de: C

Az út nagyobb része gyaloglás, a Gianni-toronynál viszont egy pár méteres, de különösen nehéz, márványosra koptatott függőleges felszökés és egy nagyon kitett traverz jelenti az út fő nehézségét. A Tofana ablaka fölött, a csúcsig vezető szakaszon sziklás, omladékos kapaszkodás, kissé nehéz biztosított szakaszok, létrák következnek.