KOPINŠKOVA ÚT

ojstatnez wagntempmap1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:

Az M7 autópályán Tornyiszentmiklós – Maribor, majd Ljubljana felé, Sempeter után a Logarska dolina irányába kell az autópályáról jobbra letérni, innen végig táblák mutatják az utat. A Logarska dolinában a Dom Planincev háznál hagyjuk a kocsit, majd a jelzett úton a Koča na Klemenči jami menedékház felé indulunk.

A túra leírása:

Erdei ösvényen gyalogounk föl a Koča na Klemenči jami menedékházhoz, ahol büfé is működik (1208 m). Innen további erős emelkedéssel túrázunk a Škrbina-hágó felé (1800 m). Előbb a lemeneti út elágazását érjük el, itt balra térünk ki. Az ösvény végig erőteljesen emelkedik, a növényzet meggyérül, végül törecsejék, virágos gyepek környezetében érünk a hágóba. A másik oldalról, a Robanov Kot felől is érkezik ide egy hasonló gyalogút.

A hágó után rövid biztosított mászással indul a csúcsi szakasz (B), majd sziklás terepen haladnuk a hegy északkeleti oldalán. Helyenként a sziklás koluárokban, melyeket keresztez az ösvény, meredek hónyelvek nehezíthetik utunkat. Az utolsó, meredek bevágás túloldalán fölfelé kapaszkodunk egy sziklás szurdokba, fölöttünk komor falak meredeznek. A meredek hasadék oldalán, sziklás-omladékos helyeken mászunk föl (B). Kisebb platóra érünk (mögöttünk ki sziklatorony, érdemes fölsétálni a tetejére), majd a gerinc túloldalára érve. de még mindig a keleti oldalon kapaszkodunk tovább, itt-ott drótkötél-biztosítás, vascövekek segítségével, illetve meredek gyaloglóterepen. Végül elérjük a keskeny főgerincet, ahonnan leláthatunk a Logarska dolinába.

A gerincen biztosított szakasz követkzik, olykor kitett helyeken. átkelünk egy keskeny gerincélen (A-B), majd egy szűk kéméynben mászunk föl (B). Végül kiérünk a csúcs alatti sziklagallérra. Itt gyakran meredek hómezőket kell keresztezni, amelyek az Ojstrica hatalmas nyugati falába vezetnek, óvatosan közlekedjünk: ha el van jegesedve, hágóvas, jégcsákány és kötélbiztosítás is szükésges lehet.

A nagy perem túloldalán meredeken indulunk fölfelé, a csúcsra, amit sziklás, törmelékes terepen érünk el. Vigyázzunk, ne térjünk le a nehezen követhető ösvényről!

Lemenet:

Ugyanerre, vagy a másik oldalon, a Kocbekov úton. Ez az ösvény gyalogtúra, de hosszú és kimerítő. A csúcsgerinc déli oldalára jutunk át és itt ereszkedünk le a kőtörmelékes lejtőn, majd hosszan a gerinc déli oldalában. Itt is találkzozhatunk havas szakaszokkal. A távolban rálátunk a szlovén fővárosra, Ljubljanára. Aztán némi emelkedővel jutunk vissza a gerincre (Skarje, 2141). A túloldalra visszajutva innen már tényleg csak lefelé haladunk a Logarsak dolina felé, de igen hosszan: törmeléklejtők, hómezők, majd hosszú, omladékos ösvény vezet végül vissza az Ojstrica 800 m-es nyugati fala alatt a fölmeneti útban, majd tovább le a Koča na Klemenči jami érintésével a parkolóhoz.

Megjegyzés:

Nagyon kondícióigényes, hosszú magashegyi túra, amelyre csak megbízható midőben vállalkozzunk. A klettersteig nem nehéz, a csúcs alatti galléron található hómező viszont problémát okozhat: ha alulról nézve havat látunk a peremen, kötél, egy-két jégcsákány mindenképp legyen a csapatnál. Víz a menedékháztól egyik irányban sincs az úton, legalább 1,5 liter szükséges.

Mászható időszak:

június-szeptember

Menedékház:

Koča na Klemenči jami, 1208 m

Felszerelés:

Sisak, klettersteig-szett, túrabot, esetleg kötél, jégcsákány, hágóvas

Nehézség értékelése:

Saját értékelés: B
bergsteigen.at: -
klettersteig.de: B-C

Kalandos, fizikailag nehéz, változatos, kondícióigényes, hosszú magashegyi túra. Megerőltető gyaloglás, kicsit nehéz klettersteig (B) jellemzik, de a több helyen megmaradó hó kb. a nyár közepéig extra nehézséget okozhat.