SANDRO PERTINI VF (STEVIA KLETTERSTEIG)

Olaszország, Selva di Val Gardena (Wolkenstein) Nehézség: C-D

spatnez mapkeszul1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Az ausztriai A2 autópályán Willach-ig, majd tovább Lienz, Dobiaccio (Toblach), Corvara, innen a Passo Gardena felé vezető úton át a hágón, annak túloldalán le Selva di val Gardénába. A belvárosban az első nagyobb kereszteződésben jobbra, végig a nagyobb úton, amely kivezet a településről a Langental felé. Itt a patakon áthajtva jobbra a parkolóig.
A parkolótól fölfelé indulunk a völgy aljában, a réten tekergő ösvényen (17. sz út) a Szent Szilveszter kápolna felé, majd balra tartunk a fenyőerdőbe. A táblák a beszállásig irányítanak (1730 m).

A túra leírása:
Pár méter könnyű szabadmászás után csatolunk a drótkötélre. Meredeken mászunk fölfelé (B-C) a jó lépést-fogást biztosító sziklákon Följebb vaskampókok kapaszkodva mászunk (C), majd könnyebb ászás után (B-C) egy meredek létra következik, kissé nehéz kimászással (C). tagolt sziklákon mászunk tovább (B-C), majd jobbra egy peremen igen nagy mélység fölé oldalazunk ki (B). Egy szellős fordulót meredek felszökés követ (C). Fölötte újjabb meredek kapaszkodással jutunk egyre följebb (B-C), bizsergető mélységgel a talpunk alatt.
Fölérünk az első szakasz végét jelző füves platóra, itt pár perc gyaloglás következik és érdemes erőt gyűjteni az előttünk álló erőpróbára. A félelmetes szilatorony innen már szinte kézzelfogható közelségben magasodik fölénk, jól kivehetők a hosszanti hasadékban kapaszkodó mászók. Addig azonban még a második létráig vezető szakasz is előttünk áll.
Előbb könnyű sziklaterepen mászunk fölfelé (A-B, B), majd a terep egyre meredekebb és nehezebb lesz. Egy sziklapillér kitett falára mászunk föl (C), majd itt oldalazunk, illetve kapaszkodunk tovább meredeken (C). Följebb pár lépés könnyű terep vezet a létra elejére.
A második létra valójában egy híd: hatalmas mélységű hasadék fölé fektették, de a fölé kifeszített kötél segítségével biztonságosan átkelünk rajta. Utána meredek felmászás következik (C-D), majd könnyebb terepen érünk a csúcsgerinc tövébe, egy kis törmelékes peremre.
A steig utolsó szakasza egyben a leglátványosabb. A függőleges közeli bevágásban nehéz mászással, de kiválóan biztosítva, vashágcsók és természetes lépések segítségével kapaszkodunk föl (C-D), míg cipőtalpunk alatt csaknem a teljes addig megtett szakasz mélysége nyílik. Egy kisebb áthajlást leküzdve (C-D) érünk a harmadik, igen kitett létrához (B). Felkúszunk rajta, majd balra egy kis peremen kioldalazunk a falból.
Fölötte már csak a fennsíkperemre vezető kisebb kapaszkodás vár (B-C), majd elterülhetünk a füves platón.

Lemenet:
A fennsíkon induló ösvényen a Stevia Hütte felé indulunk, ez kb. 20 perc gyaloglásra van. Ha meg bírjuk állmi, hogy kihagyjuk a teraszon elfogyasztott hideg sört, a ház előtt balra fordulva már indulhatunk is lefelé. Az ösvény kisebb szintvesztés majd felgyaloglás után, nagyon látványos hegyvidéki panoráma mellett, nagy körrel vezet vissza a parkolóhoz.

Megjegyzés:
A leglátványosabb klettersteigek egyike, maga a mászás, bár nem extrém nehéz, de kitett, sokszor függőleges, igazi élménymászás haladóknak. Körülöttünk a Dolomitok panorámája és a környező gigászi sziklafalak látványa elképesztő. A fal és a toronyszerű csúcsgerinc, ahol a steig vezet, az elejétől fogva szinte fölénk borul. Nagy kár lenne, ha természetvédelmi okokból lebontanák. (A bontást az itt fészkelő sasok érdekében a helyi természetvédők szorgalmazzák. Igazi turista, mászó csak természetvédő lehet és el kell ismerni a természet elsődlegességét. De a Dolomitok sziklavilágában még ebben a relatíve eldugott kis völgyben is nehéz elképzelni, hogy a sasok kizárólag ezen az útvonalon fészkelnek – és akkor még nem beszéltünk a fészkelési időszak alatti időszakos mászáskorlátozás lehetőségéről, ami már Magyarországon is működik!)
Különösen jól kiépített klettersteig, de a mesterséges lépések nincsenek eltúlozva. A kritikusabb pontokon gumigyűrű védi a bekötési pontokat, hogy eséskor a karabiner ennek ütközzön, így sokkal kisebb eséllyel törhet el.
Csak stabil időjárás mellett vágjunk neki!

Mászható időszak:

Saját értékelés: C-D

bergsteigen.at: C-D

klettersteig.de: D

Jó közepesen nehéz, modern sportklettersteig, melyen szinte végig mászni kell. Különösen a felső szakasza rendkívül kitett, nagy mélység fölött halad és függőleges. Nagyon látványos, a kiépítettsége tökéletes.