LÄRCHENTURM KLETTERSTEIG

larturmatnez mapkeszul1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Autóval a Hegyeshalom-Bécs-A2 autópálya, amelyről Klagenfurtnál hajtunk le délre Ferlach felé a 91-es úton, majd innen a Zell-Pfarre felé, tovább föl a Koschutahaus-hoz (Kosutnik Dom).
Gyalogösvényen indulunk a háztól a Koschutnik Turm felé, majd 10 perc után jobbra térünk a Larchenturm sziklafeliratnál. A törmeléklejtőn előbb jobbra kissé föl a kitaposott csapáson, majd a lefutó gerinc mentén direktben föl a beszállásig.

A túra leírása:
A mászás rövid felszökéssel indul B majd C). Elérünk egy peremet, amelyen oldalazunk, majd fölfelé kapaszkodunk több lépcsőben (C). Följebb lécsőzetes sziklán mázunk kisebb peremekkel, fűfoltokkal tarkított falon (B), amelyet csak egy-egy kisebb, izmosabb felszökés tesz változatosabbá (C). Átkelünk egy meredek bevágáson (A-B), amit egy izmosabb felszökés követ (C-D). Följebb egy meredeken emekedő sziklaperem egy kitett fordulóba vezet (B-C). A mászás innen kisebb sziklák és összekötő részek között vezet felváltva (B-C, B), majd egy szélesebb, füves pinehőre érünk, ahonnan kiváló rálátás nyílik s steig nehezebb részét jelentő toronyra és az oda vezető útra.
Egy viszonylag egyszerű harántolással (B) beérünk a fal alá, ahol meredek, kitett mászás következik csúszós, lépésmentes összeközőkkel (C majd C-D). Egy izmos felszökés (C-D) egy megdőlt táblára vezet föl (C), ahonnan néhány igen meredek szakaszon (C-D) mászunk tovább. Végül egy kitett sziklaélen való fölmászást követően közvetlenül a torony alatt találjuk magunkat.
Itt eldönthetjük, vállaljuk-e a torony megmászását a függőleges falon, majd az ugyancsak szellős ereszkedést a túloldalon, Ha nem, max. B-C nehézségű úton elkerülhetjük a torony tetejét, de az ereszkedés alsó szakaszát (C és rövid D a végén) így sem lehet megspórolni.
Ha a torony mellett döntünk, kitett és teljesen függőleges mászás vár ránk a Lärchenturm északi falán. A kapaszkodást vaskampók segítik (C-D, D). A csúcsot jelző óriáskarabiner alatt pár lépés a meredek sziklán (B), majd még egy kis erőfeszítés (C-D) és fönt állunk a tornyon.

Lemenet:
A torony tetejét kis sziklabevágás osztja ketté, előbb ezen kell átlépnünk, majd belepillanthatunk a nyugati fal méylségébe, ahol a drótkötél átbukik a peremen és eltűnik a szemünk elől. Óvatosan függeszkedve ereszkedünk bele a falba (C-D), ahol nem is annyira a mászás nehézsége, mint annak kitettsége a hajmeresztő. A meredek lemászást kitett traverz (C), majd újabb izmos ereszkedés követi több lépcsőben (C, C-D). Itt csatlakozik az elkerülőút. Végigcsoszogunk egy enyhén lejtő peremen (C), majd rövid, izmos kunszttal toppanunk le (D)  a torony mögötti törmelékes kis csorbába.
A lemenet rövidebb variánsa rögtön előttünk nyílik, egy meredek, törmelékes, sziklás falú kuloár formájában. II- sziklamászás rövid szakaszon, de a probléma nem ez, hanem, hogy rendkívül (!) kőhullásveszélyes, a menedékházban nagyon nem ajánlják!
A lemenet biztonságosabb – egyben látványosabb – formája ellenben jóval hosszabb túra. A lefelé előbb erős fölmenettel kezdődik a Karavankák főgerincére (Lärchenberg, 2081 m), de a kaptatóért cserbe a torony fantasztikus látványa kárpótol, ahonnan végigkövethetjük a lemászás útvonalát. Innen káprázatos panoráma mellett (délre Szlovénia, északra Ausztria, távolban a Triglav) hosszú gerinctúra kezdődik kelet felé a gerincen, több kisebb csúcs megmászásával (Breitkopf, 2124 m), helyenként biztosított szakaszokkal (B). Végül a Koschutnik Turmra vezető csúcsi szakasz előtti hágóból indel lefelé az ösvény, bal kézre.
Az átépített ÖTK klettersteig (B-C) meglepően kitett, omladékos és meredek, de a drótkötél biztonságos. Az izgalmas lemászás törmeléklejtőre vezet (gyakran havas), ahonnan a bal kézre vezető gyalogösvény egyenesen visszavisz a Koschutahaus-hoz.

Megjegyzés:
Maga a klettersteig nagyon látványos, nehéz (de nem extrém), izgalmas útvonal. Az extra élményt a kitett és hosszú lemászás jelenti, fizikai nehézséget pedig a hosszú visszaút jelent. Vizet bőségesen vigyünk, az ÖTK klettersteigen is biztosítsuk magunkat és bármennyire is csábító, ne a torony tövéből induló kuloáron induljunk le, mert a magasról zuhanó kövektől még a sisak sem tud megvédeni.

Mászható időszak:

Saját értékelés: D

bergsteigen.at: D

klettersteig.de: D-E

Nehéz szakaszokkal, néhány rövid nagyon nehéz résszel tarkított látványos magashegyi útvonal. Különlegessége, hogy a torony falán C-D nehézségben lefelé kell másznunk, bár maga a torony megkerülhető, így ez a szakasz részben kihagyható. A lefelé út az ÖTK klettersteigen hosszú és kimerítő. A kiépítettség tökéletes.