LOSER PANORÁMA KLETTERSTEIG „SISI”

Ausztria, Stájerország (Steiermarkt), Bad Aussee Nehézség: D

loseratnez loser-map

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Hegyeshalom-Bécs-A1autópálya Gmundenig, innen Bad Ischl majd Bad Aussee-nál az Altaussee felé, ahol felirat mutatja a Loser-hütte felé vezető (fizetős, 15 euró) utat. Az ösvény a hütte előtt pár száz méterre indul balra föl (kitáblázva) és egyenesen a beszálláshoz vezet.

A túra leírása:
A Loser-klettersteignek meszse nem a beszállás fölötti része a legnehezebb, mint azt sok helyütt megszokhattuk, az első pár méteren mindössze C nehézségben indul a mászás. Az egészének jellegét azonban, ettől eltekintve jól adja vissza a kezdőszakasz: függőleges szikla, apró, természetes lépések, képített lépés csak ott van, ahol nagyon muszáj; kitettség, megbízható drótkötél. A kis barlang fölé kerülve aztán megmozgathatjuk karizmainkat (C-D), egyben figyeljünk, akinek ideáig sok volt itt, az első bicepsznövelő felszökésnél tud utoljára visszafordulni!
Pár erőteljes mozdulattal átlósan fölfelé kapaszkodunk tovább a nyitófalon (C-D), a mélység hirtelen megugrik alattunk. Följebb szelídül a terep (B), rövid traverzen jutunk át (B), majd apró füves platón szusszanhatunk a következő, jóval kiadósabb falat előtt.
Aminek a meredeken fölfelé induló kötélen nekiugrunk (C-D), az a Loser klettersteig főfala, egy 100 méteres, függőleges sziklafal. A felszökést követően cikk-cakkban traverzálunk (C-D), majd következnek a „Loser-létra” vaskampói (C), amelyek meredeken fölfelé vezetnek a falon. Néhány kampót leszámítva azonban itt is inkább a sziklafal nyújtotta természetes lépésekre számíthatunk. Egy újabb, húzós traverz balra, ahol csak igen apró természetes lépésekkel boldogulhatunk (D), majd ebből egy izmos felszökés lassan szelídülve (C) kivezet egy keskeny, szédítően kitett peremre, ahol újra lehetőségünk lesz pihenni.
A pihenésre szükségünk is lesz, mert az útvonal kulcspontja következik: még mindig a főfalon egy rendkívül kitett traverz harántolja a sziklafalat. Néhány kampón és a sziklaperemen lépkedve egyenesen a sziklafal tövébe pillanthatunk le a lábaink között, míg erősen a semmi fölé kilógva araszolgatunk előbb vízszintesen (C-D), majd átlósan fölfelé a falon (D). Följebb jutva a szikla ellaposodik (C) és könnyebb mászással (B) jutunk tovább egy füves hátra, amely jelzi, a főfalat már leküzdöttük.
Könnyű (B), majd egyre meredekebbé váló (B-C) mászással jutunk egy újabb platóra. Megkerülünk egy sziklapillért és a Loser impozáns sziklavilágának egy belső vidékére jutunk. Szemközt az utolsó megmérettetés, ahol a legtöbb leírásban szereplő, nagyon látványos traverz és felszökés található (Sisi-pillér) – igaz, innen nézve korántsem olyan félelmetes. Egy belső peremen félkörrel jutunk a traverz kezdetéhez – itt értjük meg, mitől is olyan izgalmas. Ha viszont elég volt, jobbra egy, a tetőre vezető meredek ösvényen elhagyhatjuk a steiget (Notausstieg), bár kétlem, hogy aki idáig eljutott, épp az út fő attrakcióját hagyná ki (időjárás romláskor azért jól jöhet!).
Vágjunk hát neki a mászásnak! Az egyre keskenyedő, sima falú peremen (C) kisétálunk a mélyülő szakadék felé, előrekapcsolunk a függőlegesen fölfelé induló drótra, kilógaszkodunk a szakadék fölé, vigyorgunk egyet a minket fotózók felé (ez a kép itt mindenkinek jár). Pár méter erőteljes kapaszkodást követően (D) már ki is fújhatjuk magunkat egy szélesebb platón. A steignek még nincs azonban vége, a Sisi-pillér függőleges fala meredezik fölöttünk. A következő méterek ennek megfelelően még erőteljes karmunkát igényelnek (C-D), végül könnyebbé válik a mászás (C), és végleg kikapaszkodunk a Loser délnyugati falából. Pár lépés egy keskeny gerincen (B), és fönt vagyunk a hegy füves platóján, a csúcskereszt mellett.

Lemenet:
A jelzett ösvényen kelet felé indulunk, majd egy útelágazásnál jobbra egy lankás völgyecskébe, ahonnan a hegyoldalban akár a Loser-hüttéhez, akár az út kiindulópontjához lesétálhatunk.

Megjegyzés:
Nagyon szép vezetésű, izgalmas sportklettersteig, de csak gyakorlottaknak, megfelelő kondícióval ajánlott. Az erőteljes kitettség az út egyik fő jellemzője.

Mászható időszak:

Saját értékelés: D

bergsteigen.at: D

klettersteig.de: D

A rendkívül látványos útvonalra nehéz és helyenként nagyon nehéz, függőleges szakaszok a jellemzők, szinte végig erős kitettség mellett, de extrém nehéz szakaszai nincsenek az útvonalnak.