JALOVEC NYUGATI GERINC

jalovatnez wagntempmap1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Az Az ausztriai A2 autópályán Tarvisióig (Rábafüzes – Graz – Klagenfurt – Villach), majd Kranjska Gora felé át a szlovén határon, és Ratečenél jobbra a Tamar-völgybe. A Dom v Tamarju menedékházhoz vezető út csak reggel nyolc előtt, vagy 18 h után van nyitva, különben 1-2 órás gyaloglással érhető el.

A túra leírása:
A völgyben fölfelé indulunk. Az első elágazásnál balra térünk (jobbra a Visoca Ponca útja indul), a következőnél pedig jobbra (bal kéz felől fogunk visszatérni, ha megcsináljuk a körtúrát). Hosszú és megerőltető gyaloglással érjük el a csúcstömb alját, a Kotovo Sedlót (hágó, 2134 m). Innen kezdődik a kissé nehéz klettersteig (A-B, B), amely a hegy déli oldalán vezet. Leginkább lépcsőzetes sziklákon mászunk, kisebb felszökésekkel. Keresztezzük a főcsúcs és a Mali Jalovec közötti kis csorbát, majd hosszú kapaszkodást követően érünk előbb a csúcsgerincre majd magára a csúcsra.

Lemenet:
Ugyanerre is visszamehetünk, ez az egyszerűbb megoldás. Ha izgalmasabb kalandra vágyunk, válasszuk a körtúrát!. Induljunk előbb lefelé a déli gerincen, a Zavetišče pod Špičkom menedékház felé. Itt előbb könnyű mászással hagyjuk el a gerincet, leérünk egy törmeléklejtőre, itt az elágazásnál balra térünk el, kihagyjuk a kőhullásveszélyes Ožebnik kuloárt, helyette jobbra térünk és hosszan lefelé mászunk egy meredek sziklafalon (UIAA I+). Leérve átkelünk a balra eső kis hágón, a Jalovska Škrbinán (2138 m), majd kitett, meredek klettersteigen (B-C) ereszkedünk le az Ožebnik kuloár alá, a Tamar-völgy völgyfőjében található hatalmas törmeléklejtőre. Ezen a kőgörgetegen ereszkedünk tovább, majd elérjük a reggeli útelágazást és a völgyben tovább lefelé haladva hamarosan a házat is.

Megjegyzés:
A teljes körtúra igen kondícióigényes, kemény túra, a legnehezebb mászó szakasz a végére esik és ráadásul lefelé kell másznunk, majd pedig következik a soha véget érni nem akaró törmeléklejtő. Ennek megfelelően csak nagyon ó erőnléttel vágjunk neki és induljunk minél korábban.
A Jalovec megközelíthető a Vršič-hágó felől is, az út felső szakasza akkor a Jalovska Škrbinától megegyezik a fentebb leírt lemeneti úttal, illetve elérhető a Soča vagy a Koritnica völgyéből a Zavetišče pod Špičkom ház érintésével is, innen föl a déli gerincen.
Ivóvíz a körtúra útvonalkán sehol nincs, 1-2 l víz/fő szükséges!

Mászható időszak:
június-október

Menedékház:
Zavetišče pod Špičkom, (2064 m)

Felszerelés:

Saját értékelés: B-C

bergsteigen.at: -

klettersteig.de: B-C

Hosszú és megerőltető magashegyi túra technikailag nem nehéz, de fárasztó mászással fölfelé, jóval nehezebb és kitettebb mászással lefelé.