RJAVINA KLETTERSTEIG

rjavatnez wagntempmap1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Az M7 autópályán Tornyiszentmiklós – Maribor – Ljubljana, majd Kranj, végül Mojstranánál kell befordulni a Vrata-völgybe, majd még a faluban a Kot völgye felé balra. Hosszan a keskeny aszfaltúton, majd a turistajelzésnél jobbra be a személyautóval járható földútra, ezen hosszan föl a völgyben, majd a parkolótól tovább gyalog a jelzett turistaúton.

A túra leírása:
A szűk, sziklafalakkal övezett Kot-völgy aljából, bükkerdőből indul utunk. Hamarosan meredeken emelkedünk a völgyoldal fenyveseiben, majd kiérve a törpefenyőzónába, megpillantjuk a Rjavina fölénk tornyosuló, gigantikus nyugati sziklafalát. Összesen mintegy 2 órányi megerőltető emelkedést követően elérünk a Vrbanova spica csúcsán keresztül vezető út kiágazásáig (B-C klettersteig, erre is lejöhetünk, ha a házban éjszakázunk). Most balra vesszük az irányt, és hamarosan elérünk a következő elágazásig. Itt újra bal kéz felé térünk le, ez az út már a Rjavina csúcsára vezető kiágazás.
Előbb törmeléklejtőn haladunk fölfelé, majd vascövekek jelzik az út beszállását. Rövid kapaszkodást követően váltakozva törmelékes és sziklás terepen kapaszkodunk. Helyenként rövidebb drótköteles szakaszok is találhatók (B). Följebb egy meredek sziklaperemen mászunk föl drótkötélbiztosítással (B-C), majd egy kissé szellős fordulót követően átkerülünk a lefutó sziklaborda bal oldalára. Előbb a borda tetején mászunk, majd annak sima oldalába vert vascövekeken lépdelünk föl (B-C). Innen újra a gerincélre kerülünk, ahol pár kitett lépés vár ránk (B). A jobbra húzódó hasadék fölött átlépve pár vaskampón kell fölmásznunk, majd rövidesen fenn vagyunk a gerincen.
A csúcs innen balra, azaz északkelet felé emelkedik és az ösvény onnan nem folytatódik tovább. A kitérő oda-vissza kb. 1 órát vesz igénybe és leginkább gyaloglóterepen vezet.

Lemenet:
Ugyanerre, vagy végig a gerincen vezető úton, majd le a Dom Valentina Stanicáig és innen le a völgyben (javasolt!).

Megjegyzés:
A kondícióigényes túra egy nap alatt is teljesíthető, de a Triglavi fennsík peremén található Dom Valentina Stanica menedékház közbeiktatásával két naposra is szervezhető a túra (ez utóbbi ajánlott!). Ivóvíz csak a házban található, 1-2 liter szükséges. Indulhatunk a Vrata-völgy végében található Aljažev dómtól is a Prag útvonalon, de így a túra jóval hosszabb, még indokoltabb két naposra tervezni.

Mászható időszak:
június-október

Menedékház:
Dom Valentina Stanica (2332 m)

Felszerelés:

Saját értékelés: B-C

bergsteigen.at: -

klettersteig.de: B-C

Kondícióigényes magashegyi túra. Maga a mászás kissé nehéz és némiképp kitett.