BAMBERG (PLEMENICE) ÚT

bambatnez plemenice

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
Az M7 autópályán Tornyiszentmiklós – Maribor – Ljubljana, majd Kranj, végül Mojstranánál kell befordulni a Vrata-völgybe, itt az Aljažev dom parkolója.
A háztól indul a jelzett turistaút a Luknja-hágóba, amelyet kb. 2 órás gyaloglással érünk el. Innen indul a biztosított út (1758 m).

A túra leírása:
A háztól a patak mentén indulunk fölfelé a Luknja-hágó (1758 m) irányába. Erdőben, majd havasi réteken haladunk, végül jókora törmeléklejtőn fölkapaszkodva érjük el a két sziklafal közé ékelődő szűk átjárót (a luknja szó rést jelent). A hágóból utak indulna lefelé, Trentába, a Kanjavec felé, a Pogačnik dom irányába, végül, ha délkeletnek, a sziklafal felé indulunk, a Triglavra. Pár lépés után cikk-cakkban, meredeken indul a biztosított kapaszkodás a falon (C), följebb egy szűk perem szélesebb, hosszan emelkedő, a délnyugati oldalon futó párkányra vezet (B). Följebb törpefenyők között haladunk, részben gyaloglóterepen, erősen emelkedve. A gyaloglás szinte mászásba megy át a sziklás, füves terepen, ahol az alattunk ásítozó jelentős mélység ellenére sem találunk biztosítást. Majd egy hasadékban fölkapaszkodva elérjük a Plemenice szűk, tarajos gerincét és átlátunk a Vrata-völgybe.
Újra némi gyaloglás következik, majd meredek felszökést követően ismét elérjük a gerincet, ahol egy mély hasadék fölött, kitett helyen kell fölkapaszkodnunk, biztosítás nélkül (UIAA I+). Innen aztán hosszan kaptatunk fölfelé a délnyugati oldalban, míg újra elérjük a gerinc ellaposodó részét, már jóval nagyobb magasságban. A gerinc meredek tornya magasodik fölénk, az újabb drótköteles szakasz egyenesen ezen visz föl. Némi könnyebb mászás után szűk, függőleges kéményben kell fölmásznunk (C), majd egy meredeken emelkedő bevágásban kapaszkodunk (B-C). A könnyű mászás újabb hasadékba vezet, ahonnan egy meredek, megdőlt tábla jobb oldali peremén, egy sziklabehajlás alatt, majd a tábla közepén mászunk tovább (C). Végül egy nagyon kitett, meredek fordulóval (C-D) harántoló ösvényre jutunk. Fölértünk a gerinc tetejére, néhány rövidebb drótköteles szakaszt (B-C) követően a Sfinga nevű előcsúcsra (2384 m) érünk. Fölöttünk magasodik maga a Triglav, amelynek 1400 méteres északi falát innen „testközelből” tanulmányozhatjuk.
Jókora, nyáron is megmaradó hómezőkön átvágva haladunk tovább a csúcs felé (jobbra háborús erőd maradványai). Igyekezünk elkerülni a karsztos víznyelők nyílásait, amelyet, főleg kora nyáron, még vékony hóréteg fedhet! Följebb kőtörmelékre érünk, majd balra a meredek törmeléklejtő fölötti sárgás sziklafalon felfestés jelzi a biztosított út folytatását.
Pár métert vascövekek segítségével kapaszkodunk föl (B), majd egy keskeny, helyenként eléggé kitett peremen haladunk (B-C). Végül egy meredek bevágásban kapaszkodva érjük el az újabb, már csúcs alatti hágót (Triglavska škrbina, 2650 m). Alattunk a Planika dom, míg balra fordulva sziklás gyaloglóterepen 20-30 perc alatt elérjük a csúcsot.

Lemenet:
Ugyanerre, vagy a másik oldalon, a Prag-útvonalon.

Megjegyzés:
Az út oda-vissza egy nap alatt megtéve rendkívül kimerítő és a mászás nehézsége miatt sem kezdőknek való. 1-2 liter vízre szükség lesz, mert nincs víznyerési lehetőség. Csak stabil időjárás mellett ajánlott! Ha a csúcsra érve nagyon elfáradtunk, vagy romlik az időjárás, ereszkedjünk le inkább a másik irányban a Kredaricán álló Triglavski dómhoz és töltsük ott az éjszakát, majd a Prag útvonalon térjünk vissza a kiindulópontra.

Mászható időszak:

Saját értékelés: C-D

bergsteigen.at: -

klettersteig.de: C-D

A Triglav megmászásának (nem számítva a sziklamászó utakat!) legnehezebb módja, mind erőnlétileg, mind technikai szempontból. Közepesen nehéz, helyenként kitett klettersteig, hómezők, illetve a rendkívül nagy szintkülönbség nehezítik a feljutást, amelyet menedékház hiányában nincs mód két napra osztani.