GAISLOCHSTEIG

gaisatnez mapkeszul1

Részletes beszámoló

Megközelíthetőség:
A Hegyeshalom-Bécs-A2 autópálya-S6 autópályán, majd Gloggnitznál lehajtva Payerbach, Hirschwang, majd innen a Weichtalhaus parkolója. A műút mellől, az útjelző táblánál indul az út föl, majd mindjárt elágazás következik: balra a Wachthüttelkamm útvonal (A), ezen jövünk majd le; jobbra pedig a Groser Höllental turistaútja vezet. Ezen haladunk, vaslépcsőkön megyünk föl, majd a völgyben hosszan gyalogolunk fölfelé: jobbra, balra utak indulnak, mi csak egyenesen a völgytalpban haladunk föl, majd cikk-cakkban a völgyfőben emelkedő nagy törmeléklejtőn, a völgyfőt jelző letörés sziklafalán lezúduló kisebb vízesés felé. A vízeséstől (szemből nézve) balra, a sziklahorpadásnál tábla és a drótkötél jelzi a mászás kezdetét.

A túra leírása:
A meredek törmeléklejtőn való hosszú kapaszkodás után végre elérjük a beszállást, melyet vöröses, sáros barlangi talaj és jókora, oldott üregek jeleznek – itt indul a drótkötél. Könnyű, de sikamlós mászással kapaszkodunk fölfelé a sziklafal alatt (A-B), ahol szinte mindig csöpög, csurog a víz. Végül egy vízszintes, a falat harántoló bevágott ösvényre jutunk föl. Jobbra letekintve zuhog a vízesés a 30 m körüli mélységbe. Drótkötél biztosítás mellett mászunk ki épp arra a letörésre, ahol a víz átbukik a szakadékba (B). Ezen a ponton, ha bőséges a víz, pillanatok alatt bőrig ázhatunk. Megdőlt létra vezet fölfelé a patakmederben (B). Pár meglehetősen nedves mozdulatot követően jobbra kimászunk a vízből és pár lépést jobbra fölfelé teszünk meg.
Innen egy bevágás alatt sziklafalon újabb kisebb meredek létra indul, víz itt is bőségesen kerülhet a nyakunkba. Följebb drótkötél és a mohos, nagyon csúszós sziklába vágott sziklalépések segítik a mászást (B). Balra traverzálva és újra áthaladva a mederben és a vízesésben kiérünk a vízáztatta részből, innen a rövid traverz már a fal tetejére vezet (A-B).

Lemenet:
A steig tetejéről akár vissza is fordulhatunk, illetve szép túrát tehetünk a Rax-platón itt fölfelé továbbhaladva, majd az ellaposodó völgyfőnél jobbra tartva az Ottohaus (1642 m) és Wachthüttelkamm útvonalon le a kiindulóponthoz.

Megjegyzés:
Az útban haladó, nyáron alig csordogáló, de olykor (nagyobb esők után, hóolvadáskor) jelentősen megduzzadó hozamú vízesés problémát okozhat: eláztat, a vasak csúszóssá válnak, ilyenkor különösen figyeljünk az önbiztosításra! Teljes vízhatlan öltözék legyen nálunk! Az útvonal fennsíki túrák lefelé vezető útvonala is lehet, télen azonban le van zárva (jegesedés)!

Mászható időszak:

Saját értékelés: B
bergsteigen.at: B
klettersteig.de: B

Kondícióigényes túra rövid szakasza a mászás, amely kissé nehéz (B), de a felső szakaszán helyenként kitett és egy vízesésben vezet, ami nagyobb vízhozamnál gondot okozhat.